Barcelona, del “model” a la “marca”

En Vicent Partal escrivia una mail obert des de Vilaweb divendres passat sobre la candidatura de Barcelona a tenir un domini propi (Jaume Ciurana també en feia referència uns dies abans aquí). Vagi per endavant que no qüestiono que això es faci, i si Barcelona, Nova York, París, Berlín, o qualsevol altra ciutat del món volen tenir un domini propi a internet, trobo que és una decisió legítima si l’ICANN així ho autoritza. L’estratègia per aconseguir un domini punt.cat va ser llarga, i l’èxit que ha tingut la iniciativa ha demostrat que bé s’ho valia.

Ara bé, el que no comparteixo, com Partal i Ciurana, és que la presentació de la iniciativa esdevingui el centre d’una nova campanya de promoció de la ciutat (Shackelton, els publicistes del Visc a…, estan darrera del llançament del .bcn). Sembla com si l’Ajuntament, després d’haver renunciat al llegat del “model Barcelona”, associat al Fòrum 2004, s’hagi llençat a la carrera de consolidar la ciutat com una marca comercial. Justament com des de sectors alternatius de la ciutat encertadament se’ls critica.

Per qui encara no ho vegi, l’estratègia és profunda, i connecta amb la ponència del congrés que ha fet el PSC aquest cap de setmana. Per mostra un botó:

“El ‘model Barcelona’ seria, doncs, una fórmula que expressa sobretot el posicionament de la marca de la ciutat en l’escena internacional (…) En síntesi, la representació de la construcció de la ciutat entre 1986 i 2004. (…) En aquest sentit una part de les crítiques socials i mediàtiques que va rebre el Fòrum 2004 i del fred entusiasme popular que generà, (…) rau en una crisi de sintonia entre la imatge externa que encara es projectava llavors i la nova percepció que una gran part de la ciutadania començava a tenir d’una Barcelona sotmesa ja plenament a l’impacte de la globalització. (…) Avui la vindicació de Barcelona passa per articular i comunicar un nou discurs de ciutat que ja no pot trobar en la materialització solitària de grans projectes el seu fil conductor principal. Avui ens cal articular un nou relat de Barcelona a partir de tres elements centrals -capitalitat, cohesió i creativitat- que aglutinen la globalitat del nostre discurs”.

L’autocrítica que segons alguns mitjans respira aquesta ponència, es converteix en una certa malenconia en veure com el pensament postmodern que ha guiat l’obra de govern del socialisme a la ciutat de Barcelona es dissol en la mateixa liquiditat que propugna. Ja fa temps que Barcelona necessita un nou relat, o escriure un nou capítol en la història de la ciutat, però això només ho podrà fer si canvia el subjecte polític de la seva acció de govern. Amb lideratges democràtics forts i un nou equip il·lusionat al capdavant de l’Ajuntament. Un govern en minoria no es la millor fórmula per endegar canvis prodigiosos.

Etiquetat , ,

3 thoughts on “Barcelona, del “model” a la “marca”

  1. Toni ha dit:

    Coincideixo plenament amb la teva posició. La quarta o cinquena derivada d’un model de fer ciutat i de fer política no té capacitat per escapar del seu destí; d’aquí que tan sols són capaços de fer veure que es renoven, parlant-ne, canviant alguna cara, però ensorrant Barcelona en un pou sense fons.

  2. aubachs ha dit:

    felicitats i sobretot gràcies per decidir-te a compartir les teves reflexions sobre la ciutat. T’enllaço immediatament!

  3. Narcís Sastre ha dit:

    M’agrada la reflexió, Joan-Anton. Saps, perquè ja n’hem parlat -i més que en parlarem-, que tampoc sóc refractari a que Barcelona tingui domini propi, ara bé, darrera una “marca” ha d’haver-hi substància i contingut. Ara falta concretar aquest “nou relat”, el qual crec que passa per acceptar, sense cap complex, el fet de ser la capital de Catalunya i d’anar de la mà en qüestions cabdals.

    Per cert, tot just aquest matí he descobert el teu bloc via Facebook! T’enllaço ara mateix.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: